zaterdag 2 juli 2011

30 juni 2011

De avonturiers nuttigen de stoofpot die ze in het kamp van de kobolden vonden en keren dan met de lege ketel terug naar het kamp om bij de ingang van de grot een geïmproviseerd alarmsysteem te installeren. Daarna slaan ze op de rotswand boven de grot hun kamp op en nemen om beurten de wacht. Tijdens de eerste wacht hoort Ludovic reeds het geluid van de ketel die op de grond valt, en hij wekt zijn groepsgenoten alvorens een kijkje te gaan nemen. De kobold die de grot was in gevlucht, heeft zich bij de ingang van de grot geïnstalleerd, duidelijk met de opdracht om daar de wacht te houden. Sturdle neemt de wacht van Ludovic over en blijft de kobold in de gaten houden. Er gebeurt die nacht verder weinig, en tijdens de laatste wacht ziet Lyra dat de kobold in slaap dommelt.

Dag 2 (maandag 22 maart)

Sturdle springt van de rotswand en doodt de kobold in zijn slaap. Daarna betreden de avonturiers de grot. Al snel bereiken ze een punt waar de gang breder wordt en zich vervolgens in twee gangen splitst. De rechter gang is in duisternis gehuld, maar aan het einde van de linker gang brandt licht. Bovendien horen de avonturiers dat er in de ruimte aan het einde van deze gang grote bedrijvigheid heerst. Ze besluiten de linker gang te volgen en komen uit in een zaal waar vier kobolden werken aan een tunnel. Hoewel de avonturiers hen proberen te besluipen, worden ze door de kobolden gehoord, en deze verdedigen zich met hun schoppen en pikhouwelen tot het bittere einde.
Nadat de avonturiers de ruimte hebben onderzocht en hebben vastgesteld dat de tunnel doodloopt, keren ze terug naar de splitsing en nemen de andere gang. Zodra Sturdle, die voorop gaat, een stap in de gang zet, komt er vuur uit de muur, waaraan hij zich brandt. Ludovic en Brocéliande, die na hem komen, proberen het vuur vergeefs te ontwijken. Lyra is verstandiger en dompelt zichzelf eerst onder in een nabije waterpoel alvorens de gang te betreden. Zij is dan ook de enige die ongeschonden door het vuur weet te komen.
In de grote zaal aan het einde van de gang bevindt zich een grote houten kooi, waarin twee elfjes zijn opgesloten. Ook de leider van de kobolden houdt zich hier op in de nabijheid van een waterpoel. Hij probeert de avonturiers met bezweringen te bestrijden, maar wordt al snel overmand. Dan bevrijden de avonturiers de elfjes, die echter nog altijd in een toestand van panische angst verkeren. Lyra weet hen te kalmeren, en de elfjes vertellen de avonturiers dat er iedere dag een monster uit de waterpoel opduikt, die al één van hun vriendjes heeft opgegeten.
De avonturiers onderzoeken de poel en vinden onderwater een tunnel. Sturdle laat zich door zijn groepsgenoten aan een touw vastmaken en zwemt door de tunnel. Als hij aan de andere kant van de tunnel weer aan de oppervlakte komt, ziet hij dat hij zich in een enorme zaal bevindt, die voor het grootste gedeelte in beslag wordt genomen door water. In het midden van het onderaardse meertje verrijst een klein, rotsachtig eilandje. Boven het eilandje valt door een gat in de zoldering het daglicht naar binnen. Op het eilandje bevindt zich een grote hoeveelheid schatten, die bewaakt worden door een kleine groene draak.
Sturdle trekt aan het touw en laat zich door zijn groepsgenoten door de tunnel terug naar de andere zaal trekken. Daar vertelt hij hen wat hij heeft gezien, waarna de avonturiers tot actie overgaan. Omdat Ludovic te zwaar bepantserd is om door de tunnel te kunnen zwemmen, besluiten Sturdle en Brocéliande om hem aan het touw vast te maken en vooruit te zwemmen, zodat ze hem door de tunnel kunnen trekken. Lyra volgt hen. In de andere zaal worden ze echter onmiddellijk door de draak ontdekt en deze gaat dadelijk tot de aanval over. Lyra weet hem een kleine verwonding toe te brengen alvorens de drie gedwongen zijn te vluchten. De draak achtervolgt hen niet door de tunnel. Omdat dit waarschijnlijk betekent dat deze hen aan de ingang van de grot zal opwachten om verder met hen af te rekenen, besluiten de avonturiers in de grot te rusten tot ze voldoende zijn hersteld om de strijd met de draak aan te gaan. Ze slaan in de zaal hun kamp op en slepen de kooi waarin de elfjes gevangen zaten tot in de poel om de draak buiten te houden.

XP
1,880 XP (470 XP per persoon)

Treasure
Halfspear
Masterwork light crossbow
10 bolts
Potion of invisibility
Potion of cat’s grace
Potion of cure moderate wounds
2 scrolls of shield
2 scrolls of color spray
Wand
Dagger
Smokestick
Alchemist’s fire

2 opmerkingen:

  1. Kleine aanvulling:
    Potion Cure Moderate Wounds werd reeds door Sturdle leeggedronken doordat hij buiten westen viel na een bijtaanval van de draak.

    De helden maken nadien kamp en sleuren de kooi waar de elfjes gevangen zaten tot in de poel om een onwelkome gast buiten te houden.

    BeantwoordenVerwijderen