dinsdag 25 oktober 2011

Het eiland

Hierbij Mattias' interpretatie van de topografie van het eiland...

20 oktober 2011

Die nacht droomt Ludovic dat hij weer in de wieg ligt. Hongerig begint hij te huilen, maar wanneer zijn ouders aan de wieg verschijnen, lijken zij dwars door hem heen te kijken: zij horen hem wel, maar zien hem niet.

Dag 19 (dinsdag 8 april)

De volgende dag beklimmen de avonturiers de berg in het midden van het eiland. Ongeveer halverwege de klim zien zij hoe een havik wordt aangevallen door een adelaar. Lyra, die zich om onverklaarbare reden geroepen voelt om in te grijpen, wendt haar magie aan om de havik  hulp te bieden en met de adelaar af te rekenen. Daarna verbindt Ludovic de gewonde havik en neemt Lyra het dier onder haar hoede.
Ruim een uur later bereiken de avonturiers de top van de berg, die door een stenen toren wordt bekroond. Wanneer de avonturiers de grote ronde hal van de toren betreden, begint Calen door een witmarmeren standbeeld tot hen te spreken. Hij bedankt de avonturiers voor het verzamelen van de artefacten en vertelt hen dat ze naar hun eigen wereld kunnen terugkeren door op een rond mozaïek in het midden van de hal te gaan staan en het woord ‘arda’ (Elfs voor ‘aarde’) uit te spreken. Hij belooft de avonturiers dat hij hun vriend Umar achter hen aan zal sturen.
De avonturiers doen wat Calen zegt en bevinden zich het volgende moment in een donkere, ondergrondse ruimte. Het mozaïek onder hun voeten heeft plaatsgemaakt voor een eenvoudige cirkel, en tegen de muren om hen heen staan vier beelden van kleine duiveltjes. Op het moment dat Ludovic buiten de cirkel stapt om de beelden te onderzoeken, komen de beelden tot leven en gaan tot de aanval over. Al snel merken de avonturiers dat ze de beelden bijna geen schade kunnen toebrengen. Brocéliande gebruikt een toverstokje om aan één kant van de ruimte een geheime deur te ontdekken. Nadat ze de deur heeft weten te openen, vluchten de avonturiers de erachter gelegen gang in. De tot leven gekomen beelden volgen hen niet, maar keren terug naar hun plek.
De gang komt uit op een kleine, rechthoekige ruimte in het midden waarvan een lijkenbaar staat. Op de lijkenbaar is het lichaam van een vrouw uitgespreid, en na enig onderzoek komen de avonturiers erachter dat de vrouw een hogepriesteres van Boccob is. De vrouw is niet dood, maar gevangen in de tijd door een halsband die ze om haar nek draagt. Aan haar rechterhand draagt de vrouw een zilveren zegelring, die hetzelfde embleem draagt als het mozaïek in de hal.
Als Sturdle de ring om zijn vinger schuift en de ronde ruimte met de beelden betreedt, komen de beelden niet opnieuw tot leven. Sturdle maakt van de gelegenheid gebruik om de vier beelden stuk voor stuk aan brokken te slaan. Dan verzamelen de avonturiers zich in de cirkel en proberen ze verscheidene woorden hardop uit te spreken om deze te activeren. Bij het woord ‘ereth’ (Elfs voor ‘hemel’) staan ze terug in de grote hal van de toren. ‘Arda’ brengt hen terug naar de kerker, waar zij de priesteres van de lijkenbaar nemen en haar meenemen naar de hal.
De avonturiers verlaten de toren. Ludovic werpt zijn haak door een van de vensters op de eerste verdieping en Sturdle klimt langs het touw omhoog en door het venster. Nadat hij twee kamers (een badkamer en een slaapkamer) heeft verkend, komt hij in een kleine ronde hal. De vloer in het midden van de hal wordt gesierd door hetzelfde mozaïek als in de grote hal. Sturdle gaat op het mozaïek staan en roept ‘arda’, waarop hij weer in de grote hal staat. Dan roept hij de andere avonturiers erbij en samen verplaatsen zij zich naar de eerste verdieping. De overige twee kamers op deze verdieping blijken een keuken en een eetkamer te zijn.
Nu de avonturiers de werking van de ring en de cirkels helemaal doorhebben, verplaatsen zij zich naar de tweede verdieping van de toren door in het mozaïek plaats te nemen en het woord ‘ereth’ uit te spreken. In één van de grote ruimtes op deze verdieping, een ruimte die slaapkamer en woonkamer combineert, vinden zij een grote houten kist. Op het moment dat Sturdle zijn hand op de kist legt om deze te openen, groeien er twee armen uit de kist, die hem vastgrijpen. Na een moeizaam gevecht, waarin ook Ludovic door de ‘kist’ wordt vastgegrepen, weten de avonturiers het vreemde wezen uiteindelijk te doden.
De andere kamer op de tweede verdieping blijkt een ruimte met een groot zwembad. De avonturiers laten het links liggen en bespreken hun volgende stap. Sturdle drinkt een drankje dat hem onzichtbaar maakt en gebruikt dan het mozaïek om zich naar de derde verdieping van de toren te verplaatsen. Hij komt in een grote ruimte gevuld met boekenkasten. Recht voor hem staat een bureau, waarachter een half-elf de artefacten die de avonturiers hebben verzameld zit te bestuderen. Sturdle herkent de man onmiddellijk als de minstreel die de avond voor hij op het eiland terechtkwam optrad in de herberg waar hij verbleef. Achter de minstreel staat een grote klok, waarvan de rand van de wijzerplaat dezelfde vorm heeft als de halsband om de nek van de priesteres: een slang die in zijn eigen staart bijt.
Sturdle probeert de minstreel te besluipen, maar wordt opgemerkt, waarop ook de minstreel zichzelf onzichtbaar maakt en wegsluipt. Sturdle sprint naar de klok en slaat deze met een enkele slag van zijn hamer aan stukken. Dan snelt hij terug naar het mozaïek en keert terug naar de tweede verdieping.
De avonturiers besluiten de rest van de dag en de nacht in de toren te verblijven en het mozaïek op de tweede verdieping te bewaken voor het geval de minstreel probeert te ontsnappen of hen aanvalt.

XP
2,700 XP (675 XP per persoon)

Treasure
260 gp
Bottle of fine wine
Potion of invisibility

dinsdag 11 oktober 2011

Inkomsten en uitgaven

Omdat er de vorige keer enige verwarring bestond omtrent het geld dat binnen de groep in omloop is, heb ik even een berekening gemaakt van jullie inkomsten en uitgaven.

Het totaal aan geld en edelstenen dat jullie voor jullie ontmoeting met Umar in jullie bezit hadden (individueel startgeld niet meergerekend), was:

560 gp
80 pp
Rock chrystal (50 gp)
Amber (100 gp)
Black pearl (500 gp)

De totale waarde hiervan (uitgedrukt in gp) is 2,010 gp.

Van Umar hebben jullie het volgende gekocht:

Scroll of identify (125 gp)
Elixir of love (150 gp)
Quaal’s feather token (fan) (200 gp)
Screaming bolt (267 gp)
Potion of cure moderate wounds (300 gp)
Cloak of resistance +1 (1,000 gp)

De totale waarde hiervan (uitgedrukt in gp) is 2,042 gp.

Nu heb ik onthouden dat jullie overeenkomst met Umar 10 gp winst heeft opgeleverd. 2,010 - 2,042 + 10 = -22 gp, maar ik ga ervan uit dat dit tekort is opgevangen met een deel van het individuele startgeld.

Hetgeen jullie nadien nog hebben gevonden, is:

2,000 sp
2,196 gp
60 pp

Door die 22 gp die jullie zogezegd tekort hadden hiervan af te trekken en de rest te delen door 4, komen we dan op het totaalbedrag per persoon (individueel startgeld kan hier nog worden bijgeteld als dit wordt beschouwd als persoonlijk geld):

505 sp
543 gp
15 pp

6 oktober 2011

De avonturiers volgen de weg door de heuvelen en bereiken tegen valavond een kruising aan de voet van een rotsachtige heuvel. Bovenop de heuvel bevindt zich een versterkte vesting. In de hoop daar onderdak te vinden voor de nacht, beklimt Sturdle de heuvel, maar dreigende en gealarmeerde kreten doen hem naar zijn metgezellen terugkeren. Omdat Sturdle de taal waarin de wezens op de verdedigingswal spraken, niet heeft kunnen verstaan, besluiten de avonturiers samen nogmaals de vesting te benaderen. Lyra gebruikt een bezwering waarmee ze de wezens op de wal van op afstand kan aanspreken, maar het enige dat ze als respons krijgt is een verbijsterde en ietwat geïrriteerde kreet in een taal die ook zij niet begrijpt. Ze probeert de kreet op haar groepsgenoten over te brengen, en Brocéliande herkent de intonatie ervan als die van de taal der goblins. Vervolgens stapt Brocéliande naar voren en spreekt de goblins aan in hun eigen taal. De goblins zijn echter niet van plan om medewerking te verschaffen en gebieden de avonturiers om weg te gaan.
De avonturiers trekken zich terug en slaan in de buurt van de vesting hun kamp op. Om de goblins, die duidelijk niet vriendelijk gezind zijn, te misleiden, steekt Sturdle een vuur aan op enige afstand van het kamp.

Dag 17 (maandag 6 april)

De volgende ochtend lijkt er niemand in de buurt van het vuur te zijn geweest. De avonturiers besluiten de omgeving van de vesting verder te verkennen en volgen een weg die langs de voet van de heuvel naar een oude steengroeve aan de oostkant van de vesting blijkt te leiden. Een zestal goblins bewaakt te groeve, en zodra de avonturiers binnen hun bereik zijn, gaan zij tot de aanval over. De goblins blijken echter geen partij voor de avonturiers.
De avonturiers onderzoeken de steengroeve en vinden aan de westkant ervan de ingang van een tunnel. Omdat ze niet verrast willen worden, besluiten ze wat zich eventueel ook in de tunnel bevindt, uit te roken. Al snel komt er door de rook een grote, tweekoppige gestalte aanzetten: een ettin. Half verblind door de rook stapt de reus in het vuur dat de avonturiers voor de ingang van de tunnel hebben aangelegd, waarop hij vlamvat. Woest maait hij om zich heen. Brocéliande probeert met succes een van haar nieuwe bezweringen op de ettin uit: de reus barst in lachen uit en kan niets anders meer dan over de grond rollen van het lachen. De avonturiers maken gebruik van deze opening in zijn verdediging om de ettin te verwonden. Uiteindelijk is het het vuur dat de reus fataal wordt.
Nadat het vuur is gedoofd en de rook grotendeels uit de tunnel is verdwenen, wagen Ludovic en Brocéliande zich naar binnen. Even verderop gaat de tunnel over in een grote, min of meer ronde ruimte die naar uitwerpselen en rottend voedsel stinkt: het hol van de ettin. Daar vinden ze een grote, uitpuilende zak met goud. Benevens goud bevat de zak ook het vierde artefact: een stenen pentakel.
De avonturiers besluiten kamp op te slaan boven de ingang van de tunnel en daar de rest van de dag en de nacht te blijven, alvorens de tunnel verder te verkennen.

Dag 18 (dinsdag 7 april)

De avonturiers wagen zich opnieuw in de tunnel en volgen een smallere tunnel die vanuit het hol van de ettin dieper de heuvel in leidt. Deze komt uit in een cel in een kerker, waarvan de roestige traliedeur openstaat. In de kerker vinden de avonturiers enkele aanwijzingen dat hier lang geleden strijd is geleverd, en dat na afloop van de strijd alle gevangenen zijn bevrijd. De wapenrokken die de skeletten der gevangenisbewakers dragen, dragen het embleem van het koninkrijk Sardal in Originea, het rijk waar onder andere Ludovic en de moeder van Lyra vandaan komen.
Nieuwsgierig klimmen de avonturiers verdieping na verdieping hoger, totdat ze in een kleine ruimte komen met een trap die naar het daglicht leidt. In deze ruimte vinden ze het logboek van de fortoverste, waarin duidelijk wordt dat meer dan dertig jaar geleden piraten het fort hebben belegerd en de gevangenen hebben bevrijd.
Sturdle steekt zijn hoofd in het daglicht en ziet dat hij en zijn metgezellen zich nu binnen de verdedigingswallen van de vesting bevinden. Van het fort zelf is niet veel meer over, maar tegen de binnenkant van de omringende wal staan nog twee gebouwen overeind.
Met zijn allen stormen de avonturiers de trap op en maken zij de goblins op de binnenplaats, op de wal en in één van de gebouwen onschadelijk. Ook de goblin in het andere gebouw, die de leider van de bende blijkt te zijn, moet er even later samen met zijn worg aan geloven.
Niet lang na de overwinning ontvangen de avonturiers een bericht van Calen, waarin hij hen uitnodigt om de vier verzamelde artefacten naar de top van de berg in het midden van het eiland te brengen. Dezelfde dag nog vertrekken de avonturiers in die richting om halverwege halt te houden en hun kamp op te slaan voor de nacht.

XP
6,500 XP (1,625 XP per persoon)

Treasure
1,496 gp
3 flasks of acid
Masterwork warhammer
Masterwork studded leather armor (Small)
Masterwork buckler (Small)
Masterwork dagger (Small)
Masterwork composite shortbow (Small)
20 masterwork arrows
4 potions of cure light wounds
Potion of darkvision
Potion
50-ft. silk rope
Masterwork thieves’ tools