donderdag 29 september 2011

21 september 2011

Sturdle ontdoet het lichaam van de zeeheks van haar hoofd en werpt de rest ervan in zee. Dan verlaat hij de grot om het touw, dat nog altijd tussen de twee rotsen hangt, te halen. Ludovic gebruikt het touw om van de nu lege houten kisten een vlot te maken, waarop de avonturiers terug naar het strand peddelen. Daar slaan ze hun kamp op en brengen de nacht door.

Dag 10 (maandag 30 maart)

Omdat Lyra en Brocéliande nog te zwak zijn om op hun benen te staan, trekken Ludovic en Sturdle hen op het vlot door ondiep water voort. Zo bereiken ze tegen het begin van de avond de plek waar zij de sirene en vismensen ontmoetten. Al snel duiken deze uit de zee op om de avonturiers te begroeten. Sturdle toont hen het hoofd van de zeeheks, waarop de vismensen de avonturiers beloven om hen de volgende dag naar het eilandje te brengen. De sirene overhandigt hen uit dank een magische werpspeer en neemt dan afscheid.

Dag 11 (dinsdag 31 maart)

De vismensen houden hun woord en duwen het vlot van de avonturiers al zwemmende voort naar het eilandje in de baai. Eenmaal daar wordt het gezelschap omsingeld door een groepje meermensen, die willen weten wat de avonturiers op hun eiland komen doen. De vismensen doen een goed woordje voor de avonturiers, en het volgende moment worden de avonturiers door de meermensen verwelkomd. De avonturiers vertellen de meermensen dat zij in naam van Calen, die bij de meermensen bekend blijkt te staan als Gorm, de god van de winter, op zoek zijn naar vier artefacten. Dit rinkelt niet onmiddellijk een belletje, maar na lang peinzen weet één der meermensen de avonturiers te vertellen dat er al sinds het begin der tijden een artefact op de bodem van de zee rust, al lijkt het in niets op de voorwerpen die de avonturiers getoond hebben. Het wordt bewaakt door een zeekat, een gevaarlijk zeeroofdier, maar de meermensen zijn bereid om de avonturiers tot aan de rand van zijn territorium te brengen.
De avonturiers besluiten enkele dagen op het eilandje te verblijven om terug op krachten te komen, alvorens op het aanbod in te gaan.

Dag 16 (zondag 5 april)

Als de avonturiers een aantal dagen later volledig zijn hersteld, begeleiden de meermensen hen naar het territorium van de zeekat, welke een oude haven blijkt te zijn. De baai is op die plek ondiep genoeg om op de bodem ervan het wrak van een oorlogsschip te onthullen.
Nadat de meermensen afscheid van hen hebben genomen, gaan de avonturiers tot actie over. Om de zeekat te lokken gooien ze stenen in het water, waarop de zeekat vrijwel onmiddellijk toehapt. Brocéliande grijpt naar de magische werpspeer en slingert deze uit alle macht naar het roofdier. In de lucht veranderd de speer in een bliksemschicht, die de zeekat volop treft. De zeekat geeft zich echter niet gemakkelijk gewonnen, en pas nadat hij Ludovic enkele rake klappen heeft hunnen uitdelen, weet Sturdle hem uiteindelijk te doden.
Na het gevecht laten de avonturiers hun vlot boven het gezonken schip drijven, terwijl Lyra het wrak doormiddel van een bezwering afzoekt naar magische aura’s. In de kapiteinshut van het schip blijkt een aantal magische aura’s, waaronder een zeer sterke, aanwezig te zijn.
Sturdle duikt naar het schipwrak en vindt in de kapiteinshut een grote, houten kist. Omdat de kist te zwaar is om ermee naar de oppervlakte te zwemmen, komt hij met lege handen terug. Doormiddel van een andere bezwering roept Lyra een schijf in het leven die haar overal volgt. Vervolgens duiken zij en Sturdle opnieuw naar het wrak. Sturdle weet de kist op de schijf te zetten, waarna beide avonturiers terug naar boven zwemmen.
De avonturiers varen op hun vlot naar een oude steiger en beklimmen het klif waartegen de steiger is gebouwd. Boven zien ze dat zich een lange weg door de achter het klif gelegen heuvelen uitstrekt.
Sturdle breekt de kist open. Behalve enkele schatten bevat deze een klein, bewerkt houten kistje. Omdat het op slot zit, geeft Sturdle er een klap op met zijn hamer, waarop spetters zuur in het rond vliegen. Het kleine kistje blijkt het derde artefact te bevatten: een zilveren bokaal.

XP
2,900 XP (725 XP per persoon)

Treasure
Javelin of lightning
500 gp
60 pp
Masterwork sap
Darkwood buckler
Potion
Wand

dinsdag 20 september 2011

13 september 2011

Dag 8 (zaterdag 28 maart)

De avonturiers bezoeken het eilandje in het midden van de oase en treffen daar een sfinx. Wanneer de avonturiers haar naar het volgende artefact vragen, vertelt de sfinx hen dat het in haar bezit is. Ze is bereid het af te staan als de avonturiers in staat zijn haar raadsel op te lossen. Ludovic weet het raadsel in één keer op te lossen. De sfinx houdt zich aan haar woord en overhandigt de avonturiers het artefact: een zwaard waarvan het blad met een vlammenmotief is versierd. Als bonus geeft de sfinx een aanwijzing met betrekking tot de locatie van het volgende artefact.
Nadat de avonturiers hebben geconcludeerd dat hun volgende reisdoel een eilandje in zee is, reizen ze in noordwestelijke richting totdat ze tegen het einde van de dag een grote baai bereiken. Op het strand slaan ze hun kamp op voor de nacht. Brocéliande zet doormiddel van een bezwering een alarm uit, waarna de avonturiers zich onbezorgd te rusten leggen. Als de bezwering vier uur later is uitgewerkt, is Brocéliande voldoende uitgerust om zelf op wacht te staan. Tijdens haar wacht hoort ze plotseling een prachtig gezang uit de richting van de zee. Ze heeft echter onmiddellijk in de gaten dat er iets niet klopt en begint haar lier te bespelen om de bezwerende invloed ervan af te wenden.
Het volgende moment wordt het kamp overvallen door een groepje vismensen, dat de avonturiers levend lijkt te willen gevangennemen. Laatstgenoemden worden echter tijdig wakker en bieden weerstand totdat uiteindelijk iedereen behalve Brocéliande onder de invloed komt van het gezang, dat van een sirene afkomstig blijkt te zijn. Er wordt een wapenstilstand ingelast, waarna duidelijk wordt dat er sprake is van een misverstand. De vismensen brachtten de avonturiers verkeerdelijk in verband met de zeeheks, een wezen dat al jarenlang de kusten onveilig maakt.
De avonturiers doen hun verhaal en komen uiteindelijk tot een overeenkomst met de vismensen: zij zullen de vismensen helpen de zeeheks te verslaan, als de vismensen hen op hun beurt helpen om het eilandje in de baai te bereiken.

Dag 9 (zondag 29 maart)

Op aanwijzing van de sirene volgen de avonturiers het strand totdat ze uitkomen bij een plek waar een puntige rots uit de zee omhoog steekt. Deze rots, door de vismensen de Haaienrots genoemd, zou de verblijfplaats zijn van de zeeheks.
Ludovic werpt een touw, waaraan een haak is bevestigd, naar de Haaienrots en slaagt er na enkele pogingen in om houvast te krijgen. Vervolgens houdt hij het touw strak terwijl Sturdle langs het touw naar de rots klautert. Halverwege verliest Sturdle echter zijn grip op het touw en valt in het water. Onmiddellijk doemen er twee haaien op, die tot de aanval overgaan. Sturdle zwemt zo snel hij kan naar de Haaienrots en weet zichzelf daar in veiligheid te brengen. Daarna gaat hij op onderzoek uit en vindt de ingang van een grot.
De overige avonturiers waden naar een kleinere rots in zee en bevestigen daar het andere eind van het touw. Sturdle gaat naar de andere kant van de rots en steekt zijn voet in het water om de haaien naar zich toe te lokken. Dit geeft de andere avonturiers de tijd om zich langs het touw naar de Haaienrots toe te trekken.
De avonturiers betreden de grot, die gedeeltelijk onder water staat. Aan het droogstaande uiteinde van de grot is een aantal houten kisten zichtbaar. Nieuwsgierig begeven de avonturiers zich in die richting, waarop er een net op hen valt. Lyra en Sturdle worden in het net gevangen, maar Lyra weet zich bijna onmiddellijk te bevrijden. Dan springt de zeeheks achter een der kisten tevoorschijn. Haar aanblik doet Lyra, Sturdle en Brocéliande verzwakken. Lyra weet echter nog net de kracht op te brengen om haar toverstokje te gebruiken, waarmee zij de zeeheks in lichterlaaie zet, en het is Ludovic die haar uiteindelijk de genadeslag toebrengt.

XP
4,100 XP (1,025 XP per persoon)

Treasure
2,000 sp
200 gp
Jade
Red spinel
Tourmaline
Emerald
Chain shirt
2 scrolls of Tenser's floating disc
Potion of cure light wounds
Potion